Lokomotywa 311d


Lokomotywa spalinowa 311d

Newag 311D (oznaczenie PKP ST40) – ciężka towarowa lokomotywa spalinowa produkowana w zakładach Newag w Nowym Sączu. Spalinowóz jest współczesną modernizacją lokomotyw M62.

Lokomotywa stanowi głęboką modernizację radzieckich lokomotyw M62 (ST44). Z pierwowzoru zachowano jedynie ostoję i wózki jezdne. Całkowicie zmieniono jednostkę napędową, montując bardziej ekonomiczny silnik firmy General Electric w jednej obudowie z prądnicą główną, sprężarką i wentylatorem. Najbardziej widoczną zmianą jest całkowita zmiana pudła – zamiast pudła typu wagonowego, z wewnętrznym przejściem między kabinami, zastosowano dwie kabiny maszynisty na obu końcach, z przejściami zewnętrznymi po pomostach. Dzięki zastosowaniu pomostów uzyskano też łatwiejszy dostęp do silnika. Zmieniono czoła pojazdu, nadając im nowy wygląd. Kabiny są ergonomiczne i zapewniają lepsze warunki pracy.

W porównaniu do ST44, 311D zużywa o 20% mniej paliwa w przeliczeniu na 1000 bruttotonokilometrów. Emisja spalin została dostosowana do norm UIC II. Lokomotywy są skomputeryzowane. Podczas gwałtownego spadku temperatury same się uruchamiają, ogrzewają, a podczas spadku ciśnienia w przewodzie głównym, uruchamiają się same w celu dopełnienia.

Dane techniczne:

Inne oznaczeniaST40
Producent Newag Nowy Sącz
Lata budowyod 2007
Układ osiCo’Co’
Wymiary
Długość17 550 mm
Szerokość2950 mm
Wysokość4615 mm
Rozstaw osi skrajnych12 800 mm
Średnica kół1040 mm
Napęd
Trakcjaspalinowa
Typ silnikówGE 7FDL 12 EFI
Pojemność zbiorników paliwa3900 l
Parametry eksploatacyjne
Moc znamionowa2133 kW (2900 KM)
Rodzaj przekładnielektryczna
Prędkość konstrukcyjna100 km/h
System hamulcaOerlikon
Parametry użytkowe
Sterowanie wielokrotnejest
System ogrzewaniabrak
Rozstaw szyn1435 mm
1520 mm

„Żródło i informacje pl.wikipedia.org