Lokomotywa spalinowa 311d

Newag 311D (oznaczenie PKP ST40) – ciężka towarowa lokomotywa spalinowa produkowana w zakładach Newag w Nowym Sączu. Spalinowóz jest współczesną modernizacją lokomotyw M62.
Lokomotywa stanowi głęboką modernizację radzieckich lokomotyw M62 (ST44). Z pierwowzoru zachowano jedynie ostoję i wózki jezdne. Całkowicie zmieniono jednostkę napędową, montując bardziej ekonomiczny silnik firmy General Electric w jednej obudowie z prądnicą główną, sprężarką i wentylatorem. Najbardziej widoczną zmianą jest całkowita zmiana pudła – zamiast pudła typu wagonowego, z wewnętrznym przejściem między kabinami, zastosowano dwie kabiny maszynisty na obu końcach, z przejściami zewnętrznymi po pomostach. Dzięki zastosowaniu pomostów uzyskano też łatwiejszy dostęp do silnika. Zmieniono czoła pojazdu, nadając im nowy wygląd. Kabiny są ergonomiczne i zapewniają lepsze warunki pracy.
W porównaniu do ST44, 311D zużywa o 20% mniej paliwa w przeliczeniu na 1000 bruttotonokilometrów. Emisja spalin została dostosowana do norm UIC II. Lokomotywy są skomputeryzowane. Podczas gwałtownego spadku temperatury same się uruchamiają, ogrzewają, a podczas spadku ciśnienia w przewodzie głównym, uruchamiają się same w celu dopełnienia.
Dane techniczne:
„Żródło i informacje pl.wikipedia.org„